Toplumsal Ağların Almanya'daki Göçmen Öğrencilerin Eğitim Performansındaki Rolü
Almanya’da belli göçmen gruplara mensup öğrenciler eğitim sisteminin alt basamaklarında yer alırken, kimi göçmen gruplar eğitim sistemi içerisinde daha başarılı olmaktadır. Öğrencilerin toplumsal konumlarının yanı sıra, toplumsal ağların ve ilişkilerin rolü farklı göçmen grupları arasında değişen eğitim başarısı meselesini açıklamaya yardımcı olacaktır. Bir yandan, etnik cemiyet dışında ilişkiler kurulamaması, göçmenleri “ev sahibi toplumdan” yalıtarak eğitim sisteminin sunduğu seçenekler hakkındaki bilgiden mahrum bırakmaktadır. Öte yandan, etnik ağlar, göçmen aileler için hem iktisadi hem de toplumsal bir güvence ağı oluşturmakta, etnik ağlara gömülü kaynaklar okul başarısı için elverişli şartlar doğurabilmektedir. Etnik ağların “bağıl (conditional) bir bakış açısıyla ele alınacağı bu sunum, bir yandan toplumsal ağlar hakkındaki kuramsal tartışmaya müdahale etmekte, bir yandan da Almanya bağlamında ikinci nesil göçmen çocuklarının yaşadığı eğitim eşitsizliklerine alternatif bir açıklama getirmektedir. Sunumda, temel olarak National Educational Panel Study (NEPS) verileri kullanılmıştır.